Functional Movement Screen

 

Co to jest FMS?

Functional Movement Screen (FMS) jest badaniem przesiewowym mającym na celu zidentyfikowanie zakłóconych wzorców ruchowych oraz asymetrii występujących w naszym ciele. W praktyce oznacza to zbiór testów, które prowadzą do wykrycia słabych punktów w sposobie poruszania się przez nas w trakcie wykonywania różnego rodzaju aktywności fizycznych, nie tylko uprawiania sportu. W tym celu badający przeprowadza siedem testów, których łączny czas to około 15 minut. Badany oceniany jest w skali od 0 do 3 tym samym może uzyskać maksymalnie 21 punktów.  Testy wykonywane podczas badania są na tyle proste, że żaden z nich nie powinien powodować dolegliwości bólowych. Pojawienie się bólu podczas wykonywania któregoś z testów skutkuje uzyskaniem 0 punktów i wymaga wykonania dokładniejszego badania ukierunkowanego na przyczynę dolegliwości bólowych.

Po co nam FMS?

Według badań na które powołują się autorzy koncepcji (Kiesel 2008) uzyskanie w badaniu FMS mniej niż 14 punktów obrazuje zwiększone ryzyko wystąpienia urazu na skutek aktywności fizycznej. W swoich badaniach ukazują oni, iż osoby które uzyskały ten wynik (lub mniejszy) byli 11 razy bardziej narażeni na kontuzję (urazów na skutek np. uderzenia przez przeciwnika oczywiście nie da się przewidzieć, aczkolwiek dobrze wytrenowany organizm zachowa się lepiej niż organizm nieprzygotowany ale to już jest historia na inny artykuł). Ich badania potwierdzili w tym roku naukowcy jednego z Amerykańskich Uniwersytetów (Lisman 2013).  Tym samym FMS pokazuje nam gdzie szukać słabych punktów pacjenta, co umożliwia ułożenie zindywidualizowanego programu korekcji.

Jak wyglądają ćwiczenia?

Ćwiczenia wykonywane w ramach korekcji dostosowane są do potrzeb pacjenta. Podstawowe ćwiczenia korekcyjne można wykonywać w ramach rozgrzewki przed aktywnością fizyczną lub jako codzienny rytuał, ćwiczenia te bowiem nie wymagają zastosowania specjalistycznego sprzętu. Progresje podstawowych ćwiczeń są już jednak trochę bardziej skomplikowane i warto je wykonywać pod okiem wykwalifikowanego terapeuty. Polegają one na przywróceniu odpowiedniej mobilności i stabilności naszego organizmu, a także wzmocnieniu mięśni tzw. CORE czyli mięśni odpowiedzialnych za utrzymaniu prawidłowej postawy, oddychanie czy (co najważniejsze dla sportu) „transfer energii”. Okazuje się bowiem, że nie możemy być silni „na obwodzie” bez silnych mięśni brzucha – mówił o tym sam Bruce Lee (i nie potrzebował do tego wyników badań amerykańskich naukowców ;)) (Cook 2003).

Dla kogo jest FMS?

FMS został zaprojektowany dla ludzi aktywnych fizycznie. Z powodzeniem wykorzystywany jest w sporcie zarówno amatorskim jak i profesjonalnym ( w amerykańskich ligach NBA, NFL, NHL, europejskich klubach piłki nożnej, czy też przez tenisistów np. Andy Roddick). FMS jako test przesiewowy wraz z programem korekcyjnym przygotowuje nas do podjęcia treningu co ma przełożenie na zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji, która mogłaby uniemożliwić nam funkcjonowanie w codziennym życiu. Jednym słowem FMS jest dla każdego kto dba o swoje zdrowie. 😉

Przykład

Nasz bohater: Księgowy Robert

Wiek: ok 40

Sport: Jaki sport? Grywa w piłkę z kolegami raz w tygodniu

Opis sytuacji: Robert grywa w piłkę z kolegami w środy  wieczorem. Generalnie nie uskarża się na jakieś specjalne dolegliwości bólowe inne niż wszyscy (wiadomo jak to jest –  czasem plecy zabolą, napięte mięśni karku i takie tam). Robert nie jest wielkim piłkarzem ale lubi się poruszać ale w trakcie gry czuje dyskomfort, ciągnie go noga i pobolewają plecy. Chciałby się tego pozbyć bo w czwartek i w piątek nie może żyć w pracy 😉

Co jest grane?:  Robert udał się do terapeuty, który zalecił wykonanie FMS. Księgowy uzyskał 11 punktów w badaniu, terapeuta na podstawie poszczególnych testów wywnioskował, iż Robert ma problem z siłą CORE’a oraz zakresem ruchu w stawach biodrowych u Roberta wystąpiła też asymetria.

Działanie: Terapeuta zaprojektował zestaw ćwiczeń, który zlecił Robertowi do codziennego wykonywania, zaproponował też spotkanie raz w tygodniu w celu skontrolowania go oraz zaprojektowania progresji

Efekt: Robert choć więcej bramek nie strzelał to czuł się lepiej w związku z czym jego zaangażowanie w grę wzrosło co zauważyli koledzy. Robert przestał też odczuwać tak duże zmęczenie w pracy w dniach po treningach. Po 4 tygodniach ćwiczeń Robert zgłosił się do terapeuty i okazało się, że jego wynik poprawił się (Bodden 2013). Terapeuta zlecił dalsze ćwiczenia aby podtrzymać efekt, Robert ćwiczył sam w domu z czasem wykupił karnet na siłownię , swoje ćwiczenia traktował jako rozgrzewkę, poprawił sylwetkę, a pozytywny wpływ endorfin wyzwalanych podczas ćwiczeń spowodował zmianę jego nastawienia do życia,  z czasem awansował na Głównego Księgowego w swojej firmie.

Zapraszam na test,

pozdrawiam Bartek Górski

 

Bibliografia:

1. Kiesel K, Plisky P, Kersey P. Functional movement test score as a predictor of time-loss during a professional football team’s pre-season American college of sports medicine annual conference. Indianapolis, IN, 2008.

2. Lisman P, O’Connor FG, Deuster PA, Knapik JJ. Functional movement screen and aerobic fitness predict injuries in military training.Medicine and science in sport and exorcies, 2013 Apr;45(4):636-43

3. Cook G. Athletic body balance. Champaign, IL: Human Kinetics, 2001.

4. Bodden JG, Needham RA, Chockalingam N. The Eeffect of an Intervention Program on Functional Movement Screen Test Scores in Mixed Martial Arts Athletes. Journal of Strength and Conditioning Research,  2013 Jul 15. [Epub ahead of print]

 

Prezentowanie materiałów z powyższej pracy może odbywać się wyłącznie z poszanowaniem praw autorskich oraz z dokładnym powołaniem się na źródło informacji i na autora.